اهداف تشکیل شورا های دانش آموزی:
الف) تشکل شورا به منظور تصدی گری، شامل اهداف:
1ـ آماده سازی دانش آموزان برای جامعه پذیری و تمرین مشارکت اجتماعی
2ـ استفاده از توانمندی های مختلف دانش آموزان به مثابه منابع انسانی در اجرای برنامه های درسی
3ـ ایجاد روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت دانش آموزان
4ـ تمرین کار گروهی و آمادگی دانش آموزان برای ایجاد سازمانهای کار آفرین
5 ـ صرفه جویی در هزینه های نیروی انسانی موظف
6 ـ ایجاد حس رقابت بین کلاس ها در امر مشارکت در کارهای مدرسه ( فاستبقوا الخیرات )
7 ـ کاهش فاصـله بین مسئولین و دانش آموزان و حذف فاصله کلاس و دفتر
ب) تشکل شورا در عرصه اندیشه ورزی شامل اهداف:
1ـ شناسایی نقاط قوت و ضعف دبیرستان از دید دانش آموزان ( باز خوردگیری )
2ـ مشارکت در شناخت نیاز های روز آمد دانش آموزان( ایده یابی و تصمیم سازی )
3ـ رهیافت اجرائی جهت رفع نیازهای فوق ( تصمیم گیری )
4ـ مشارکت در جمع آوری تجارب دیگران
5 ـ تقویت بنیه اندیشه ورزی دانش آموزان
6- هم سوسازی دانش آموزان با سیاست های مدیریت
شرح وظایف مسئول پایه :
مسئول پایه نقش محوری و کلیدی در راه اندازی ، ساماندهی ، هدایت و اجرای فعالیت شوراهای کلاسی تحت مسئولیت خود را دارد و می بایست دانش آموزان پایه را به فعالیت و مشارکت در شوراهای کلاسی ترغیب نمایند.
برای شوراهای کلاسی در پایه بر عهده دارد که به اختصار می توان به نکات ذیل اشاره نمود :
1- قرار دادن اساس نامه شوراها در اختیار دانش آموزان
2- تعریف و تفهیم حیطه اختیارات شوراهای دانش آموزی در سطح مدرسه برای دانش آموزان جدید الورود
3- ترغیب و تشویق دانش آموزان با خصوصیات خاص جهت مدیریت کلاس در انتخابات شوراها
4- اختصاص بخشی از زنگ مشاوره جهت پاسخگویی و شفاف سازی وظایف شوراها به دانش آموزان کلاس
5- برگزاری جلسات هفتگی با اعضاء شورای کلاسی جهت برنامه ریزی فعالیت های جاری و آتی شورای کلاس
6- پیگیری مصوبات جلسات در طول هفته از مدیران کلاس ها
شرح وظایف معاونت فرهنگی :
ارزیابی ، جمع بندی ، مدیریت کلی و هماهنگی بین شورای سه پایه را درسطح مدرسه بر عهده دارد که این وظایف به اختصار به شرح ذیل می باشد :
1- تشکیل شورای تائید صلاحیت جهت بررسی صلاحیت کاندیداها، معاونین ونظارت بر نحوه تبلیغات در سطح مدرسه
2- تشکیل شورای اجرایی وبرگزار کننده انتخابات و نظارت برشمارش آرا
3- پیگیری برقراری ماهانه جلسات مدیران کلاسی با مدیریت دبیرستان
4- مشخص نمودن فرایند امتیاز دهی شوراهای کلاسی در طول سال تحصیلی
5- مشخص نمودن امتیازات کلاسی و شخصی به صورت ماهانه و نصب بر روی تابلوی شوراها
6- جمع بندی امتیازات سال ، برگزاری جشنواره شوراهای دانش آموزی وتقدیر از معاونین ، مدیران و کلاس برتر
7- درج نمرات دانش آموزان در کارنامه فرهنگی
وظایف و برنامه های پیشنـهادی مدیر و معاونت های کلاسی
مدیر
8- هدف گذاری و برنامه ریزی کلی برای فعالیت سالانه شورای کلاس
9- ایجاد حس مشارکت و همکاری های گروهی میان دانش آموزان
10- استفاده از پتـانسیل تمامی دانـش آموزان کلاس جهت راه اندازی فعالیت های کلاسی
11- نظـارت و پیگیری امور از معاونت ها
12- اجرای طرح هـای نوین و ابتکاری
13- مراجعه به مسـئول پایه جهت تایید قبل از انجام هزینه ها و درخواست فرم شماره